Geometrische/concrete kunst
Bij, Lolke van der

Roestvaststaal, 64 x 145 cm. 2001 Lolke van der Bij (1949 - Rinsumageest) Opleiding werktuigbouwkunde. Hij maakt sculpturen, geïnspireerd door meetkunde, in abstract geometrische vormen. Hij werkt vooral in roestvaststaal, dat hij soms combineert met steen, cortenstaal en messing.

Roestvaststaal, h. 145 cm. 2004 Lolke van der Bij (1949 - Rinsumageest) Opleiding werktuigbouwkunde. Hij maakt sculpturen, geïnspireerd door meetkunde, in abstract geometrische vormen. Hij werkt vooral in roestvaststaal, dat hij soms combineert met steen, cortenstaal en messing.
Bonies, Bob

Zeefdruk, 65 x 80 cm. 1973 Bob Bonies (1937 - Den Haag) alias voor Bob Nieuwenhuis. Vrije Academie en Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, den Haag, en het Högre Konst Industriëll3 Skolan te Stockholm. Bonies maakt concrete kunst; geometrisch abstracte schilderijen die gezichtsbepalend zijn voor de abstracte kunst in Nederland. De monochrome kleurvlakken refereren aan niets anders dan wat ze zijn: kleur en vorm.

Zeefdruk, 65 x 65 cm. 1971 Bob Bonies (1937 - Den Haag) alias voor Bob Nieuwenhuis. Vrije Academie en Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, den Haag, en het Högre Konst Industriëll3 Skolan te Stockholm. Bonies maakt concrete kunst; geometrisch abstracte schilderijen die gezichtsbepalend zijn voor de abstracte kunst in Nederland. De monochrome kleurvlakken refereren aan niets anders dan wat ze zijn: kleur en vorm.

Olieverf op doek, 202 x 75 cm. (2-delig) - 2002 Bob Bonies (1937 - Den Haag) alias voor Bob Nieuwenhuis. Vrije Academie en Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, den Haag, en het Högre Konst Industriëll3 Skolan te Stockholm. Bonies maakt concrete kunst; geometrisch abstracte schilderijen die gezichtsbepalend zijn voor de abstracte kunst in Nederland. De monochrome kleurvlakken refereren aan niets anders dan wat ze zijn: kleur en vorm.
Duijnhoven, Jan van

Acrylverf op doek, 180 x 130 cm. 2007 Jan van Duijnhoven (1944 - Uden) Studeerde psychologie en filosofie. Pas na zijn 40e besloot hij te gaan schilderen. Hoge School voor Beeldende Kunsten te Utrecht. Hij maakt schilderijen en beelden in de geest van de regenboog, spelend met licht. Abstract en eenvoudig.
Graaf, Eef de

Hout, 30 x 36 cm. 2002 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Hout, 109 x 99 x 20 cm. 2001 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Hout, 72 x 72 cm. 1980 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Hout, 70 x 70 cm. jaren '80 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Hout, langste maten 160 en 95 cm.. 2004 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Hout, 69 x 69 cm. 2004 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Reliëfdruk, 33 x 33 cm. 2004 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Samengesteld karton, 52 x 52 cm. Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Samengesteld karton, 52 x 52 cm. 2002 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.

Samengesteld karton, 25 x 25 cm. periode 2010-2015 Eef de Graaf (1945 - Delft) Academie voor Beeldende Vorming te Amersfoort (1969 - 1973). Hij rekent zich tot de tweede generatie constructivisten waarbij met beeldmiddelen dusdanig wordt gecomponeerd, dat er een beeldvorming ontstaat van grote eenvoud, zuiverheid en harmonie.
Graaf, Go de

Acrylverf op doek, 60 x 60 cm. 2009 Go de Graaf (1945 - Brakel) School voor HBO Textiel en tekenen (de Windroos) te Rotterdam (1963 - 1967). Haar kunstwerken vallen onder de constructieve richting. De composities zijn opgebouwd uit rechthoeken en vierkanten en staan vaak los op de achtergrond.
Haringa en Olijve, Fred en Nel

Lichtsculptuur 36 x 36 x 102 cm. Unica Nel Haringa (1941 - A'dam) en Fred Olijve (1937 - Beilen). Nel Haringa: Kunstnijverheidsschool A'dam en Rijksacademie A'dam, 1961 - 1966. Fred Olijve: Kunstnijverheidsschool te Groningen en Rijksacaemie A'dam, 1961 - 1966. Een seriematig ouvre van autonome objecten uit plexiglas en anderen kunststoffen. De huidige serie "Homage to" zijn vrij staande kubussen in kleine en grote formaten.
Joode, Ger de

Acrylverfverf op doek, 60 x 60 cm. 2007 Ger de Joode (1939 - Woudrichem - 2021 Leusden) Kweekschool, 1961. Avondopleiding aan de Stadsacademie van Maastricht, 1969 - 1971. Academie voor de Beeldende Kunsten te Arnhem, 1975 - 1981. Zijn werk is het resultaat van zeer nauwkeurig onderzoek naar de visuele waarneming. Onderzoek naar patronen en structuren, naar vormen en kleuren.
Ketting, Ditty

Acrylverf op doek, 84 x 84 cm. 2009 Ditty Ketting (1952 - Rotterdam - Pernis) Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, 1975 - 1980. Zij maakt gemiddeld zo’n tien tot twaalf acrylverf schilderijen per jaar, die stuk voor stuk door voorstudies vooraf worden gegaan. Ditty kan zeker een artistiek erfgenaam van Mondriaan en de Stijl genoemd worden. In de kleur ontstijgt haar werk elke realiteit.

Acrylverf op doek, 84 x 84 cm. 2009 Ditty Ketting (1952 - Rotterdam - Pernis) Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, 1975 - 1980. Zij maakt gemiddeld zo’n tien tot twaalf acrylverf schilderijen per jaar, die stuk voor stuk door voorstudies vooraf worden gegaan. Ditty kan zeker een artistiek erfgenaam van Mondriaan en de Stijl genoemd worden. In de kleur ontstijgt haar werk elke realiteit.
Klein Kranenbarg, Anneke

Hout, plexiglas en draad, 75 x 75 cm. 2009 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.

Hout, plexiglas en draad, 75 x 75 cm. 2009 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.

Hout, plexiglas en draad, 25 x 25 cm. 2009 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.
Lier, André van

Hout - blauw acryl, 120 x 120 cm. 1986 André van Lier (1951 - Den Haag) Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag. Architect en kunstenaar. De vorm, en in het bijzonder de geometrische vorm, is uitgangspunt voor zijn werk. Het gaat om concrete kunst, die niet verwijst naar enige vorm van de werkelijkheid.
Made, Marius van der

Hij is autodidact en is zijn werkwijze als concrete constructieve kunst en geometrisch abstract. Over het algemeen werkt hij driedimensionaal.
Oldenhof, Erik

Olieverf op doek, 90 x 90 cm. 2011 Erik Oldenhof (1951 - Nijmegen) Rietveld Academie Amsterdam, 1974 - 1977. Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, 1977 - 1981. Zijn schilderijen gaan vooral over het proces van het schilderen, van overschilderen, toevoegen en weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, sporen trekken en ontsporingen veroorzaken, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan.

Olieverf op doek, 90 x 90 cm. 2011 Erik Oldenhof (1951 - Nijmegen) Rietveld Academie Amsterdam, 1974 - 1977. Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, 1977 - 1981. Zijn schilderijen gaan vooral over het proces van het schilderen, van overschilderen, toevoegen en weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, sporen trekken en ontsporingen veroorzaken, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan.

Olieverf op doek, 90 x 90 cm. 2011 Erik Oldenhof (1951 - Nijmegen) Rietveld Academie Amsterdam, 1974 - 1977. Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, 1977 - 1981. Zijn schilderijen gaan vooral over het proces van het schilderen, van overschilderen, toevoegen en weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, sporen trekken en ontsporingen veroorzaken, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan.

Olieverf op doek, 90 x 90 cm. 2011 Erik Oldenhof (1951 - Nijmegen) Rietveld Academie Amsterdam, 1974 - 1977. Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, 1977 - 1981. Zijn schilderijen gaan vooral over het proces van het schilderen, van overschilderen, toevoegen en weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, sporen trekken en ontsporingen veroorzaken, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan.

Olieverf op doek, 30 x 30 cm. 2015 Erik Oldenhof (1951 - Nijmegen) Rietveld Academie Amsterdam, 1974 - 1977. Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, 1977 - 1981. Zijn schilderijen gaan vooral over het proces van het schilderen, van overschilderen, toevoegen en weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, sporen trekken en ontsporingen veroorzaken, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan.

Olieverf op doek, 30 x 30 cm. 2013 Erik Oldenhof (1951 - Nijmegen) Rietveld Academie Amsterdam, 1974 - 1977. Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam, 1977 - 1981. Zijn schilderijen gaan vooral over het proces van het schilderen, van overschilderen, toevoegen en weglaten, oppervlak en diepte, licht en schaduw, sporen trekken en ontsporingen veroorzaken, orde scheppen en de bewuste verstoring daarvan.
Vandenbranden, Guy

Werk op papier, 26 x 36 cm. 1958 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.

Zeefdruk, 70 x 60 cm. jaren '90 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.

Olieverf op doek, 40 x 30 cm. 1997 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.

Acrylverf op doek, 80 z 80 cm. 2004 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.
Verdonk, Peter

Was, verf en pigment, 19 x 10 cm. Peter Verdonk (1959 - Assendelft) Koninklijk Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag, 1990 - 1995 (cum Laude). Zijn monochrome schilderijen zijn opgebouwd uit een dikke verf- of waslaag waarin diepe horizontale groeven getrokken zijn. Als abstracte herinneringen aan uitgestrekte akkerlandschappen zijn de werken somber, intiem en monumentaal tegelijk.