Kunstenaars - K
Ketting, Ditty

Acrylverf op doek, 84 x 84 cm. 2009 Ditty Ketting (1952 - Rotterdam - Pernis) Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, 1975 - 1980. Zij maakt gemiddeld zo’n tien tot twaalf acrylverf schilderijen per jaar, die stuk voor stuk door voorstudies vooraf worden gegaan. Ditty kan zeker een artistiek erfgenaam van Mondriaan en de Stijl genoemd worden. In de kleur ontstijgt haar werk elke realiteit.

Acrylverf op doek, 84 x 84 cm. 2009 Ditty Ketting (1952 - Rotterdam - Pernis) Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam, 1975 - 1980. Zij maakt gemiddeld zo’n tien tot twaalf acrylverf schilderijen per jaar, die stuk voor stuk door voorstudies vooraf worden gegaan. Ditty kan zeker een artistiek erfgenaam van Mondriaan en de Stijl genoemd worden. In de kleur ontstijgt haar werk elke realiteit.
Kanis, Romée

Brons, hoogte 38 cm. 2008 Romée Kanis (1953 - Jutphaas) Autodidact en diverse lessen van o.a. Karel Gomes. Zij maakt figuratieve beelden in brons. Haar ontwerpen hebben altijd een sierlijke vorm en een zekere vrouwelijke benadering. Zoals de zachte details, de romantische vormen, de elegante lichaamsdelen.
Keyzer, Dirk De
Kikstra, Hessel
Klein Kranenbarg, Anneke

Brons, hoogte 160 cm. 1997 Dirk De Keyzer (1958 - Sleidinge, België) Koninklijke Academie van Eeklo, 1978 - 1985 De sculpturen zijn een momentopname van Dirks alternatieve wereld. Zijn inspiratiebron is het leven zelf, ontwapende humor om relativering en verdraagzaamheid te stimuleren.

Brons, hoogte 300 cm. 2002 Dirk De Keyzer (1958 - Sleidinge, België) Koninklijke Academie van Eeklo, 1978 - 1985 De sculpturen zijn een momentopname van Dirks alternatieve wereld. Zijn inspiratiebron is het leven zelf, ontwapende humor om relativering en verdraagzaamheid te stimuleren.

Brons, hoogte 145 cm. 1998 Dirk De Keyzer (1958 - Sleidinge, België) Koninklijke Academie van Eeklo, 1978 - 1985 De sculpturen zijn een momentopname van Dirks alternatieve wereld. Zijn inspiratiebron is het leven zelf, ontwapende humor om relativering en verdraagzaamheid te stimuleren.

Brons, hoogte 138 cm. 1998 Dirk De Keyzer (1958 -Sleidinge, België) Koninklijke Academie van Eeklo, 1978 - 1985 De sculpturen zijn een momentopname van Dirks alternatieve wereld. Zijn inspiratiebron is het leven zelf, ontwapende humor om relativering en verdraagzaamheid te stimuleren.

Brons, hoogte 125 cm. 1999 Dirk De Keyzer (1958 - Sleidinge, België) Koninklijke Academie van Eeklo, 1978 - 1985 De sculpturen zijn een momentopname van Dirks alternatieve wereld. Zijn inspiratiebron is het leven zelf, ontwapende humor om relativering en verdraagzaamheid te stimuleren.

Brons, 85 x 31 x 31 cm. 2001 Dirk De Keyzer (1958 - Sleidinge, België) Koninklijke Academie van Eeklo, 1978 - 1985 De sculpturen zijn een momentopname van Dirks alternatieve wereld. Zijn inspiratiebron is het leven zelf, ontwapende humor om relativering en verdraagzaamheid te stimuleren.

Lood om hardhouten kern op stenen sokkel, hoogte 155 cm. 1998 Hessel Kikstra (1951 - Veghel) Koninklijke Academie te Antwerpen en Den Bosch, 1967 - 1973. Hij maakt beelden o.a. in lood en drukt zijn beelden uit in sobere heldere vormen, ontleend aan landschappelijke associaties.

Lood om hardhouten kern op stenen sokkel, hoogte 148 cm. 1998 Hessel Kikstra (1951 - Veghel) Koninklijke Academie te Antwerpen en Den Bosch, 1967 - 1973. Hij maakt beelden o.a. in lood en drukt zijn beelden uit in sobere heldere vormen, ontleend aan landschappelijke associaties.

Hout, plexiglas en draad, 75 x 75 cm. 2009 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie, 2024 -Zaandam) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.

Hout, plexiglas en draad, 75 x 75 cm. 2009 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie, 2024 -Zaandam) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.

Hout, plexiglas en draad, 25 x 25 cm. 2009 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie, 2024 -Zaandam) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.

Acryl transparante buis en rood draad, plat 34 x 26 x 0,5 cm. flexibel. 2019 Anneke Klein Kranenbarg (1961 - Krommenie, 2024 -Zaandam) Autodidact Zij maakt werk waarin kijken centraal staat. In haar constructies onderzoekt zij basisvormen, vaak een kubus of rechthoek. Het materiaal dat zij hiervoor gebruikt zijn twee transparante plexiglas platen, gevat in een blankhouten profiel en zwarte draden.
Kooi, Jan van der
Kollwitz, Käthe

Ets, 28 x 30 cm. 2002 Käthe Kolwitz (1867 Koningsbergen - 1945 Moritzburg, Dld.) Opleiding van kopergraveur Rudolf Mauer en van 1884-1885 in de school van Karl Stauffer-Bern te Berlijn. Een lijnets, droge naald, uit 1899 “De Opstand’. Bij haar staat de mens centraal. Haar tekeningen geven een beeld van de donkere kanten van de samenleving: armoede, slechte werkomstandigheden en uitbuiting.
Knorr, Pieter

Olieverf op paneel, 31 x 25 cm. 2002 Pieter Knorr (1950 - Den Haag) Koninklijke Academie te (Den Haag, 1967 - 1970). Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch, 1970 - 1973. In Knorr's schilderijen zie je dat de dingen niet op zichzelf bestaan. Ze zijn één met de omgeving, ook, of misschien wel juist, als ze niet (meer) leven. Alles rust volkomen in de verf en in onze blik, die natuurlijk de blik van de schilder is.

Olieverf op masoniet, 47 x 38 cm. 2003 Pieter Knorr (1950 - Den Haag) Koninklijke Academie te (Den Haag, 1967 - 1970). Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch, 1970 - 1973. In Knorr's schilderijen zie je dat de dingen niet op zichzelf bestaan. Ze zijn één met de omgeving, ook, of misschien wel juist, als ze niet (meer) leven. Alles rust volkomen in de verf en in onze blik, die natuurlijk de blik van de schilder is.

Olieverf op paneel, 58 x 72 cm. 2004 Pieter Knorr (1950 - Den Haag) Koninklijke Academie te (Den Haag, 1967 - 1970). Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch, 1970 - 1973. In Knorr's schilderijen zie je dat de dingen niet op zichzelf bestaan. Ze zijn één met de omgeving, ook, of misschien wel juist, als ze niet (meer) leven. Alles rust volkomen in de verf en in onze blik, die natuurlijk de blik van de schilder is.

Olieverf op paneel, 34 x 8 cm. 2001 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Olieverf op board, 138 x 122 cm. 2000 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Olieverf op paneel, 109 x 121 cm. 1995 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Inkt op papier, 15 x 25 cm. 2001 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Inkt op papier, 32 x 44 cm. 2001 Jan van de Kooi (1957 -Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Inkt op papier, 18 x 25 cm. 2001 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Inkt op papier, 17 x 24 cm. 2001 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Olieverf op paneel, 15 x 27 cm. 1998 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Inkt op papier, 18 x 20 cm. 1998 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Geassen inkt op papier, 25 x 35 cm. 2002 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Gewassen inkt op papier, 22 x 32 cm. 2002 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Gewassen inkt op papier, 20 x 20 cm. 2004 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Olieverf op paneel, 58 x 59 cm. 2006 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Olieverf op paneel, 58 x 59 cm. 2006 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Sanguine op papier, 50 x 60 cm. 2005 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Olieverf op paneel, 137 x 122 cm. 1998 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.

Inkt op papier, 16 x 12 cm. 2006 Jan van de Kooi (1957 - Groningen) Kunstacademie Minerva te Groningen, 1980 - 1983. Licht en ruimte spelen de meest opvallende rol in zijn olieverfschilderijen. Zijn palet is licht van kleur, zijn aanraking eveneens licht. In zijn tekeningen weet hij met enkele lijnen de gespierde kracht van een tijger of leeuw vast te leggen.
Krieg, Francien
Kuipers, Hannes

Olieverf op doek, 80 x 120 cm. 2009 Francien Krieg (1973 - Den Haag) Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, 1993 - 1998. Zij legt vakkundig de wijsheid en schoonheid van de menselijke vorm vast in haar portretten. Vooral vrouwelijk naakt en geeft de naturalistische stijl van Krieg de kijker een waarheidsgetrouwe en vaak emotionele weergave van het verouderingsproces.

Olieverf op doek, 120 x 80 cm. 2013 Francien Krieg (1973 - Den Haag) Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, 1993 - 1998. Zij legt vakkundig de wijsheid en schoonheid van de menselijke vorm vast in haar portretten. Vooral vrouwelijk naakt en geeft de naturalistische stijl van Krieg de kijker een waarheidsgetrouwe en vaak emotionele weergave van het verouderingsproces.

Olieverf op paneel, 18 x 13 cm. 2013 Francien Krieg (1973 - Den Haag) Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, 1993 - 1998. Zij legt vakkundig de wijsheid en schoonheid van de menselijke vorm vast in haar portretten. Vooral vrouwelijk naakt en geeft de naturalistische stijl van Krieg de kijker een waarheidsgetrouwe en vaak emotionele weergave van het verouderingsproces.

Olieverf op paneel, 18 x 13 cm. 2017 Francien Krieg (1973 - Den Haag) Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, 1993 - 1998. Zij legt vakkundig de wijsheid en schoonheid van de menselijke vorm vast in haar portretten. Vooral vrouwelijk naakt en geeft de naturalistische stijl van Krieg de kijker een waarheidsgetrouwe en vaak emotionele weergave van het verouderingsproces.

Olieverf op paneel, 100 x 124 cm. 1999 Hannes Kuiper (1942 - Amsterdam) Autodidact Zijn schilderijen herken je in een enkele oogopslag. Steevast vol kleurige vogels, wolken, koeien en natuurlijk de zon. Hij is vooral in Haarlem en omgeving bekend.