Kunstenaars - S
Santen, Bert van
Savelli, Antonella
Olieverf op doek, 73 x 92 cm. 1990 Antonella Savelli (1932, Gênes,Italië - 2017, Château Le Beaucet, Frankrijk) Haar stijl doet vaak denken aan de fresco’s van de Italiaanse Renaissance. Zij werkt met natuurlijke pigmenten. Aanvankelijk was zij illustrator en schrijver van kinderboeken.
Gemengde techniek op doek, 100 x 120 cm. 2003 Bert van Santen (1958 - Leerdam) Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht (kandidaatsexamen). Autodidact. Het werk van Bert van Santen bestaat uit: schilderijen, werk op papier, gemengde technieken en boeken in gemengde technieken. Zijn werk heeft Arte Povera-achtige trekken, armoede kunst, met materialen zoals takken, schelpen, vodden, maar ook marmer en ook goud.
Gemengde techniek op papier, 30 x 45 cm. 2002 Bert van Santen (1958 - Leerdam) Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht (kandidaatsexamen). Autodidact. Het werk van Bert van Santen bestaat uit: schilderijen, werk op papier, gemengde technieken en boeken in gemengde technieken. Zijn werk heeft Arte Povera-achtige trekken, armoede kunst, met materialen zoals takken, schelpen, vodden, maar ook marmer en ook goud.
Gemengde techniek op doek, 18 x 24 cm. 2003 Bert van Santen (1958 - Leerdam) Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht (kandidaatsexamen). Autodidact. Het werk van Bert van Santen bestaat uit: schilderijen, werk op papier, gemengde technieken en boeken in gemengde technieken. Zijn werk heeft Arte Povera-achtige trekken, armoede kunst, met materialen zoals takken, schelpen, vodden, maar ook marmer en ook goud.
Schoemaker, Ruud
Schouten, Niels
Gemengde techniek op doek, (2x) 70 x 70 cm. 1997 Ruud Schoemaker (1959 - Vlaardingen). Academie Minerva te Groningen Bij zijn schilderijen waan je je in een droomwereld vol met symbolen, mythen en religieuze verwijzingen. Ruud werkt met duidelijke kleurcontrasten en lijkt geen voorkeur te hebben voor een bepaald kleurengamma. Een apart onderdeel vormen zijn lijsten. Zelf gemaakt en voorzien van decoratie en kleur.
Gemengde techniek op doek, 100 x 120 cm. 1997 Ruud Schoemaker (1959 - Vlaardingen). Academie Minerva te Groningen Bij zijn schilderijen waan je je in een droomwereld vol met symbolen, mythen en religieuze verwijzingen. Ruud werkt met duidelijke kleurcontrasten en lijkt geen voorkeur te hebben voor een bepaald kleurengamma. Een apart onderdeel vormen zijn lijsten. Zelf gemaakt en voorzien van decoratie en kleur.
Gemengde techniek op doek, 60 x 50 cm. 1996 Ruud Schoemaker (1959 - Vlaardingen). Academie Minerva te Groningen Bij zijn schilderijen waan je je in een droomwereld vol met symbolen, mythen en religieuze verwijzingen. Ruud werkt met duidelijke kleurcontrasten en lijkt geen voorkeur te hebben voor een bepaald kleurengamma. Een apart onderdeel vormen zijn lijsten. Zelf gemaakt en voorzien van decoratie en kleur.
Gemengde techniek op paneel, 35 x 29 cm. 2009 Ruud Schoemaker (1959 - Vlaardingen). Academie Minerva te Groningen Bij zijn schilderijen waan je je in een droomwereld vol met symbolen, mythen en religieuze verwijzingen. Ruud werkt met duidelijke kleurcontrasten en lijkt geen voorkeur te hebben voor een bepaald kleurengamma. Een apart onderdeel vormen zijn lijsten. Zelf gemaakt en voorzien van decoratie en kleur.
Schroor, Hester
Acrylverf op paneel, 55 x 79 cm. 2007 Niels Schouten (1959 - Hilversum) Autodidact sinds 1985. Zijn inspiratie vindt hij in het landschap, vooral het Hollandse polderlandschap. Eerst maakt hij veel foto’s en fungeren deze als een schetsboek. De verf wordt dam meestal met plamuurmes en pallet op het doek of paneel aangebracht.
Shillcock, Robin d'Arcy
Smidt, Elly
Tempera op paneel, 50 x 40 cm. 1996 Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Eitempera met bladgoud op papier, 40 x 25 cm. 2008 Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Eitempera op papier, 15,5 x 13 cm. 2009 Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Ets, 31 x 23 cm. 1994 Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Eitempera met bladgoud, 38 x 30 cm. 2010 Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Eitempera met bladgoud, 24 x 34 cm. 2010 Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Ets, 11,5 x 8 cm. Hester Schroor (1960 - Groningen) Academie Minerva, 1980 -1985, Cum Laude. Zij werkt nu nog uitsluitend nog, maar soms gecombineerd met bladzilver of bladgoud, in tempera, in vele laagjes over elkaar heen, schilderend tekenen. Veel van haar werken zijn zelfportretten en kiest zij geen ander model dan het beeld dat zij van zichzelf heeft. Liefst het lulligste.
Smit, Peter
Olieverf op paneel, 11,5 x 13,5 cm. Robin d’Arcy Shillcock (1953 - Aalst (Waalre) en Australisch ingezetene) Academie Minerva te Groningen, 1973 -1980. Hij schets en plein air tijdens zijn reizen, om later in zijn atelier het beeld wat hij wilde bewaren vast te leggen in verf. Zo laat hij natuur en kunst versmelten.
Olieverf op paneel, 90 x 70 cm. 1997 Elly Smidt (1953 - Groningen) Academie Minerva Zij heeft jaren samengewerkt met Gerriet Postma in Groningen. Beiden hebben elkaar beïnvloed en is dit een van eerste schilderen na de breuk met Postma. Haar werk is poëzie van het abstracte.
Olieverf op paneel, 100 x 24 cm. 1997 Elly Smidt (1953 - Groningen) Academie Minerva Zij heeft jaren samengewerkt met Gerriet Postma in Groningen. Beiden hebben elkaar beïnvloed en is dit een van eerste schilderen na de breuk met Postma. Haar werk is poëzie van het abstracte.
Olieverf op doek, 40 x 50 cm. 1998 Peter Smit (1958 - Wadway) Academie voor Beeldende Vormgeving, Amsterdam. Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hij werkt het liefst in de buitenlucht, schilderen en plein air. Schildert met olieverf, nat in nat, met een losse toets in de traditie van de impressionisten. Zijn schilderijen hebben een bijna transparante uitstraling. Geen lijnen, maar kleurvlekken- en vlakken.
Olieverf op doek, 50 x 60 cm. 1999 Peter Smit (1958 - Wadway) Academie voor Beeldende Vormgeving, Amsterdam. Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hij werkt het liefst in de buitenlucht, schilderen en plein air. Schildert met olieverf, nat in nat, met een losse toets in de traditie van de impressionisten. Zijn schilderijen hebben een bijna transparante uitstraling. Geen lijnen, maar kleurvlekken- en vlakken.
Olieverf op doek, 50 x 60 cm. 2000 Peter Smit (1958 - Wadway) Academie voor Beeldende Vormgeving, Amsterdam. Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hij werkt het liefst in de buitenlucht, schilderen en plein air. Schildert met olieverf, nat in nat, met een losse toets in de traditie van de impressionisten. Zijn schilderijen hebben een bijna transparante uitstraling. Geen lijnen, maar kleurvlekken- en vlakken.
Olieverf op doek, 50 x 40 cm. 1998 Peter Smit (1958 - Wadway) Academie voor Beeldende Vormgeving, Amsterdam. Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hij werkt het liefst in de buitenlucht, schilderen en plein air. Schildert met olieverf, nat in nat, met een losse toets in de traditie van de impressionisten. Zijn schilderijen hebben een bijna transparante uitstraling. Geen lijnen, maar kleurvlekken- en vlakken.
Olieverf op doek, 30 x 24 cm. 2012 Peter Smit (1958 - Wadway) Academie voor Beeldende Vormgeving, Amsterdam. Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam. Hij werkt het liefst in de buitenlucht, schilderen en plein air. Schildert met olieverf, nat in nat, met een losse toets in de traditie van de impressionisten. Zijn schilderijen hebben een bijna transparante uitstraling. Geen lijnen, maar kleurvlekken- en vlakken.
Soethoudt, Rebecca
Wassen creatie, 41 x 17 x 17 cm. 2003 Rebecca Soethoudt (1971 - Oudenbosch) Hoger Kunstonderwijs Sint-Maria, Antwerpen, 1991 - 1994. Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen, 1994 - 1998. Door intensief bestuderen van het menselijk lichaam, ontwikkelde ze een handschrift dat zich kenmerkt door ronde, ingetogen vormen en een dromerig karakter. De zwevende torsen en het lichtdoorlatende karakter van zijde geven deze beelden iets bovennatuurlijks.
Gemengde techniek, 55 x 26 x 26 cm. 2004 Rebecca Soethoudt (1971 - Oudenbosch) Hoger Kunstonderwijs Sint-Maria, Antwerpen, 1991 - 1994. Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen, 1994 - 1998. Door intensief bestuderen van het menselijk lichaam, ontwikkelde ze een handschrift dat zich kenmerkt door ronde, ingetogen vormen en een dromerig karakter. De zwevende torsen en het lichtdoorlatende karakter van zijde geven deze beelden iets bovennatuurlijks.
Zellaan gips, 64 x 45 x 45 cm. 2006 Rebecca Soethoudt (1971, Oudenbosch) Hoger Kunstonderwijs Sint-Maria, Antwerpen, 1991 - 1994. Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen, 1994 - 1998. Door intensief bestuderen van het menselijk lichaam, ontwikkelde ze een handschrift dat zich kenmerkt door ronde, ingetogen vormen en een dromerig karakter. De zwevende torsen en het karakter van gips geeft dit beeld iets bovennatuurlijks.
Spiegel, Willemijn van der
Stoop, Willem
Geïmpregneerd textiel, hoogte 31 cm. 2005 Willemijn van de spiegel (nazien in archief) Auteur en poppenmaker. De objecten van Van der Spiegel zijn vervaardigd van textiel in een door haar zelf ontwikkelde techniek, waarbij de vorm duurzaam met verschillende verflagen wordt geïmpregneerd. De rode draad in haar werk is het vrouw-zijn.
Geïmpregneerd textiel, hoogte 32 cm. 2016 Willemijn van de spiegel (nazien in archief) Auteur en poppenmaker. De objecten van Van der Spiegel zijn vervaardigd van textiel in een door haar zelf ontwikkelde techniek, waarbij de vorm duurzaam met verschillende verflagen wordt geïmpregneerd. De rode draad in haar werk is het vrouw-zijn.
Geïmpregneerd textiel, hoogte 25 cm. 2013 Willemijn van de spiegel (nazien in archief) Auteur en poppenmaker. De objecten van Van der Spiegel zijn vervaardigd van textiel in een door haar zelf ontwikkelde techniek, waarbij de vorm duurzaam met verschillende verflagen wordt geïmpregneerd. De rode draad in haar werk is het vrouw-zijn.
Olieverf op doek, 180 x 130 cm. 1991 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.
Gemengde techniek op papier, 90 x 120 cm. 1984 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.
Gemengde techniek op fluweel, 190 x 130 cm. 2007 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.
Samengestelde tekeningen, 180 x 130 cm. 2007 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.
Gemengde techniek op papier, 60 x 50 cm. 1984 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.
Olieverf op doek, 180 x 130 cm. 1994 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.
Olieverf op doek, 180 x 120 cm. 1994 Willem Stoop (1951 - Voorburg) Academie voor Beeldende Kunsten, Rotterdam, 1969 -1974. De stoffelijkheid van zijn werk komt terug in het gebruik van b.v. papier, fluweel, wol en leer. Hij voelt zich een chirurg, die uit het kleinste fragment de wereld tot in zijn detail wil ontleden. Architectuur en bouwen zijn thema’s in zijn werk, maar ook religie en spiritualiteit.