Kunstenaars - V
Vanhorck, Hans
Vandenbranden, Guy
Werk op papier, 26 x 36 cm. 1958 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.
Zeefdruk, 70 x 60 cm. jaren '90 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.
Olieverf op doek, 40 x 30 cm. 1997 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.
Acrylverf op doek, 80 z 80 cm. 2004 Guy Vandenbranden (1926, Elsenen - 2014, Antwerpen) Autodidact. Hij werkte lyrisch abstract en vanaf 1954 volledig geometrisch abstract. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart/wit. Hij behoort tot de tweede generatie Belgische constructivisten.
Valk, Jan de
Roestvrijstaal en emaille, 50 x 46 cm. 1993 Jan de Valk (1937 -Ginneken/Breda) Rijksopleiding-instituut voor tekenleraren, Amsterdam. Voor Jan de Valk is email de hitte van het vuur gevangen in kleur. Meestal is zijn werk een combinatie van email en roestvrijstaal, koper , kunststof of hout. Hij werk met een open vlam, in tegenstelling tot de gebruikelijke oven. Het is figuratief - symbolisch werk.
Vallien, Bertiel
Opleiding aan de Konstfack in Zweden (1955 - 1961). Handgemaakt Art Glass, oplage 200. Hij werkt met een mystieke, dromerige en symbolische wereld van motieven. Hij is het meest bekend als een ervaren zandgieter, waarmee hij zijn welbekende kristallen boten zijn gemaakt.
Gemengde techniek op doek, 120 x 120 cm. 1996 Hans van Horck (1952, -Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Gemengde techniek op doek, 130 x 140 cm. 1997 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Gemengde techniek op doek, 130 x 140 cm. 1998 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Gemengde techniek op doek, 150 x 150 cm. 1998 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Gemengde techniek op doek, 130 x 140 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Gemengde techniek op doek, 130 x 140 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Gemengde techniek op doek (4x) 240 x 60 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Zeefdruk, 30 x 30 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Zeefdruk, 30 x 30 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Zeefdruk, 30 x 30 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Zeefdruk, 30 x 30 cm. 1999 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Olieverf op doek, 190 x 170 cm. 2000 Hans van Horck (1952 - Tegelen) Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Zijn schilderijen zijn geïnspireerd door de mythologie van Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Zijn werken kennen een hoge mate van abstractie, maar zijn zelden volledig abstract. Hij signeert met Vanhorck en is dit zijn handelsmerk geworden.
Vegter, Joop
Veen, Frans van
Olieverf op doek, 100 x 140 cm. 1999 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 70 x 100 cm. 2000 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 120 x 160 cm. 2000 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 70 x 100 cm. 2000 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Pastel, 70 x 100 cm. 2000 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op paneel, 17 x 37 cm. 2005 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Acrylverf op paneel, 122 x 244 cm. 1986 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 190 x 120 cm. 2002 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Pastel, 70 x 100 cm. 2001 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 100 x 140 cm. 2004 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 160 x 120 cm. 2005 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Pastel, 100 x 70 cm. 2005 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 100 x 140 cm. 2005 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 120 x 90 cm. 1977 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Pastel, 100 x 70 cm. 2011 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, (2x) 100 x 120 cm. 2012 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 55 x 40 cm. 2016 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Olieverf op doek, 40 x 30 cm. 2016 Frans van Veen (1950 - Voorburg) Academie St. Joost te Breda. Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving te ’s-Hertogenbosch. Frans van Veen is een landschapsschilder. Hij laat het krijt in een groot gebaar over het papier gaan en maakt zijn pastels. Later in zijn atelier vormt de pastelschildering het uitgangspunt voor een olieverfschilderij.
Smidt, Elly
Mezzotint op papier, 20 x 25 cm. 1996 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 20 x 25 cm. 2002 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 20 x 25 cm. 2003 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 20 x 25 cm. 1990 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 20 x 25 cm. 1998 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 20 x 20 cm. 2000 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 10 x 10 cm. 2002 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 10 x 10 cm. 2006 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 5 x 5 cm. 1992 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 5 x 5 cm. 1990 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 5 x 5 cm. 2003 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 5 x 5 cm. -- Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Mezzotint op papier, 20 x 25 cm. 2009 Joop Vegter (1931, Rijswijk - 2017, Doorn) Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam. Rijksinstituut tot opleiding van Tekenleraren. Hij was een van de bekendste mezzotint schilders. Hij was al snel gefascineerd door de techniek en begon er een meester in te worden. Het wordt ook wel zwarte kunst genoemd.
Verdonk, Peter
Was, verf en pigment, 19 x 10 cm. Peter Verdonk (1959 - Assendelft) Koninklijk Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag, 1990 - 1995 (cum Laude). Zijn monochrome schilderijen zijn opgebouwd uit een dikke verf- of waslaag waarin diepe horizontale groeven getrokken zijn. Als abstracte herinneringen aan uitgestrekte akkerlandschappen zijn de werken somber, intiem en monumentaal tegelijk.
Vergouwen, Charles
Hardsteen, hoogte wachter 2000 cm, hoogte huis 290 cm. 2002 Charles Vergouwen (1946, Nispen - 2019, Tilburg) Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost, Breda, 1977 - 1978. Restauratiebeeldhouwer St. Jans Kathedraal, 1977 - 1980. Academie voor voor Industriële Vormgeving te Eindhoven, 1978 - 1984. Een kunstenaar die het ambacht in alle vormen beheerste. Hij werkte bij voorkeur in brons en steen. Uit blokken steen liet hij de vorm door en door boren en plaatste dit buit het blok.
Vrolijk, Maarten
Keramiek, hoogte 27 cm. Maarten Vrolijk (1966 - Oss) Vrije Academie in Oss. Design Academy, Eindhoven, De natuur is voor hem een bron van inspiratie. Hij schildert, maakt glasobjecten en porselein objecten (voor Rosenthal in Duitsland). Hier heeft hij zich laten inspireren door bloemen en de kracht van de natuur.